söndag 17 maj 2009

I vårens tid

Den här våren är och har varit lite speciell. Så mycket vackert väder som har gett möjlighet till så många upplevelser, främst ute i naturen på olika ställen. Ganska fint! Jag bloggar ju nästan alltid lite i efterhand om saker och ting och dagens inlägg är inget undantag. Men strunt i det - kolla istället in vilken fin fårtacka på bilden här. Ser du vilka snälla fina ögon. Kloka och vänliga. Vilken glad och go min :D Allting ordnar sig, jag är trygg och nöjd med tillvaron! ;)

Mitt namn är Hitthem 4022 och jag är ett drömmande fint får

Har varit och kollat in 4022 som är ett av min systers alla får. Tillsammans med alla de andra fåren som består av ungefär 25 tackor och dubbelt så många lamm gjorde de fårhuset till en väldigt livlig plats. Lite mer info och några fler färska fårbilder finns på hitthem.se. (web 2.0 vad va det nu igen...? kan man inte se iframes som lite kult...nähä..okej da...)

Körsbärsblommor - det är vår det!

Utanför fårhuset var våren definitivt på ingång! Körsblommorna var i full blom och så även all annan växtlighet som spirade precis överallt. Från små nässlor till förodlad potatis som blommade, dvs kunde tas upp till ett kok. Jaja, vissa ligger före oss andra ;).

Dagen innan var jag hos sis och fick en hel del gjort i trädgårdsväg. Jag har nämligen härbärgerat en hel hög av mina krukor hos henne nu ett par år, då när vi bodde i lägenhet men nu var det dags att ta dem i bruk. Det blev sådd av luktärtor, krasse och små stjärntagetes mm.

Alla njuter av sol och värme - människor, blommor och huggormar

En helt underbar dag med en massa grävande, sådd och plantering. Solen strålade och en huggorm skapade lite spänning i idyllen. Fast det kändes ju inte helt kul med huggorm i en trädgård där barn leker varje dag. Vi upptäckte den när den skulle slingra sig förbi stentrappan, en halvmeter från min systerdotter (som direkt gick och satte på sig gummistövlar klok som hon är). Värmen gjorde ormen väldigt aktiv och snabb. Att få upp den på en pinne och i en hink som jag försökte med var helt omöjligt. Den slingrade sig som en galning och gömde sig snart i en plantering som var uppbyggd med stenar. När den en halvtimme senare var ute på gräsmattan igen och jag gjorde ett nytt försök gömde den sig snart vid rötterna på en stor buske. Jag försökte vänta ut den igen, men fick ge upp. Förhoppningsvis försvinner den från trädgården med hjälp av gräsklippning och lite allmän aktivitet där. Ormar vill ju egentligen inte leva ihop med människor utan vara ifred som de flesta djur. Tror jag.

2 kommentarer:

Dani sa...

Fiiiin bää bää, som T sa som ettochetthalvtåring när han klappade en fäll på Ikea. ;) Närå, det är verkligen en fin bää bää och väldigt fina blomster också! Kanske ett eget får vore nåt? N sa iofs att hon ville ha en ko igår. :) Hoppas ni haft en trevlig helg!

Karin sa...

Ja, finemang :) skulle mycket väl kunna tänka mig att ha några får i hagen sen, när jag bor på landet :)
Får är lagom sällskapliga och kan skötas på lite variabla tider..jag menar..man behöver ju inte upp och mjölka dom i ottan :)