torsdag 26 juni 2008

Paris by air and by night

En tur runt Paris tar en stund. Eftersom man numera (efter 9/11) inte får flyga i och över stadens direkta närhet blir svängen ganska vid och eiffeltornet kan med luftföroreningar och dis med näppe urskönjas på avstånd. Men vad gör väl det. Turen gick över Paris ytterområden, industriområden, Seine i olika slingringar och oräkneliga broar, lantgårdar med sina mer eller mindre välskötta fält, Disney World med sin tillhörande stora parkering, motorvägar och avfarter och sist men inte minst alla vackra slott i olika storlekar, där Versailles tronade med sin storhet, även från luften.



Runt och i Paris finns en mängd olika flygplatser så det var ett sjå för piloten att hänga med i alla frekvensbyten och anrop, samt att se var överflygning var tillåten och var den inte var det. Lärorikt sa han glatt efter avslutad flygfärd! Respekt tänkte jag. :)

Efter adjö till medresenärerna Nathalie och Yan tillika piloter på Club Air Pilot, flygskola Lognes strax utanför Paris som också flygturen utgått ifrån, bestämde vi oss för att äta inne i Paris centrum. Vi körde därför inåt stan medan rusningstrafiken gick i motsatt riktning. Men all trafik tätnade förstås när vi började närma oss stadskärnan. Värst var dock inte bilarna, utan alla motorcyklar som körde som galningar, som bin i svärmar tråcklade de sig fram hela tiden. Rödljus och bilar var inget hinder för att hela tiden ösa på i högsta möjliga hastighet. Mina egna tankar behandlade en önskan om att vi inte skulle bli inblandade i en påkörning på en av dessa surrande bin. Noterat var även alla stilar på dessa fordon. Allt ifrån t-shirt till kostymnissarna pendlade på olika tvåhjulingar och alla i samma lite småfräcka stil. Jaja...vi lantisar vi var nöjda med att till slut hitta en parkeringsplats i allt småkaos och slängde oss därefter nöjda ner på första bästa restaurang. Inte mycket var förändrat sen jag var där sist (drygt 25 år sen), även i gatu- och cafélivet fanns alla stilar representerade och gemensamt för dem alla var ett ivrigt gestikulerande och babblande på främst franska även om servitörerna direkt började snacka engelska med oss. Konstigt va, såg vi inte franska ut? Det förstår jag inte. =) Lite småkul var också att efter vi beställt och jag nödd och tvungen klev in i innedelen av restaurangen nickade genast en av servitörerna med ett pokerfejs, mot en hörnet av restaurangen och när min hjärna började fundera om det möjligtvis var toaletten som låg i den riktningen stämde det förstås. :) Det kallar jag uppmärksamhet. Kanske inte så märkvärdigt, men ändå. Man ler lite inom sig och tänker på hur många olika människor de träffar på, bara under en enda kväll.



Efter maten, som var ganska god, även om kanske inte motsvarade priset (Tom passade på att prova Sevruga-kaviaren som var gaaanska kostsam, eller allt är relativt, men jämfört med min vanliga mat bestående av Carpaccio till normalpris), ja alltså efter denna måltid, då vandrade vi i sakta mak i kvällssolen, mot Seine och alla vackra broar där. Vi passerade över en bred bro där en massa människor satt och picknickade och gick sen förbi Louvren, Tuillerierna och fram mot Champs Elysseé. Det var en härlig kväll och fullt med människor överallt. Vi vandrade upp mot triumfbågen och fotade förstås lite. Kortet ovan blev det bästa av dem alla. Tyvärr missade jag att fota mannen som cyklade på minicykel, mitt i trafiken där som gick runt triumfbågen. Den bedriften fick oss iallafall att gapa och le lite.



Sen gick promenaden rakt ner mot Eiffeltornet. Visst är det imponerande. Upplyst mot kvällshimlen. Även där mängder med människor, mest turister förstås. Blev riktigt nöjd med mina två kort här ovan, helt oredigerade tycker jag att min kompis Canon är riktigt duktig.

Avslutar med ett GRATTIS till Tomsing, som är ett födelsedagsbarn idag! Ja må han leva och vara riktigt stolt och glad över sin tid på jorden! :)

Inga kommentarer: